SZÜL: 1899.08.13. ELH: 1980.04.20
Rendezői technikái
Suspense /”Izgatott várakozás”/
Ez a Hitchcock által létrehozott feszültség teremtő eszköz egyike azon fogalmaknak, amelyek megkülönböztetik a filmjeit az egyéb thrillerek-tõl. Egy példa a megjelenésére: a néző számára felfedi, hogy bomba van az asztal alatt, de a főhős ezt nem tudván nyugodtan üldögél mellette.
"Vörös hering"
A vörös hering (angolul: red herring) technikát szintén Hitchcock hozta létre, legalábbis az õ művei után született meg az elnevezés. Alkalmazásának lényege, hogy a rendező elindít egy cselekményszálat, majd teljesen váratlanul „elvágja” azt, és ezzel egy másik, addig lényegtelenebb vonulatra irányítja a figyelmet. Tipikus vörös hering a Psycho című film első harmada, melyben a Janet Leigh által megformált titkárnő sikkasztási kísérletét láthatjuk, majd ez a szál a híres „zuhanyjelenet”-ben átadja helyét a skizofrén Norman Bates történetének.
Londonban született egy többségében ír katolikus családban. Jezsuita nevelőintézetbe járt iskolába. Műszaki rajzolóként kezdte, majd 1920-tól angol némafilmek inzertjeit (feliratait) rajzolta, később fordította és írta is. Hamarosan rendezőasszisztens lett. 1922-ben elkezdte forgatni első filmjét a Tizenhármas szám címen, de sohasem fejezte be. Ezt követően egy másik rendező helyett fejezte be az Always tell your wife című munkát, amit az első filmjének tekinthetünk. A forgatáson ismerkedett meg Alma Reville-lel, akit 1926. december 2-án feleségül vett. 1928-ban megszületett egyetlen gyermekük, Patrícia. 1925-ben fejezte be első önállóan jegyzett filmjét a Gyönyörök kertjét.
Első némafilm-remekműve A titokzatos lakó, melyben későbbi thrillerjeinek legtöbb jellegzetessége fellelhető. Bevezette a storyboardot, amit az összes többi filmjében is alkalmazott. A filmben üvegpadlót használt, így az alsó lakásból filmezhette a színész lépéseit.
Első hangosfilmjét, a Zsarolást eredetileg némafilmnek szánták, de a producerek később megváltoztatták a véleményüket. 1932-ben Az ember, aki túl sokat tudott sikere a tengerentúlra is eljutott. 1956-ban remake változatot készít ugyanebből a filmből, amiről később így nyilatkozik: Az első változat egy tehetséges amatőr műve, míg a második már egy profi alkotás
1938-ban elkészítette legnagyobb angliai sikerét a Londoni randevút. 25 filmet rendezett Angliában a 30-as évek végéig, ezt követően David O. Selznick rábízta A Manderley-ház asszonya rendezését. Ez volt Hitchcock első hollywoodi filmje, a filmet Oscar-díjjal jutalmazták.
Az 1954-es Gyilkosság telefonhívásra az első filmje, amiben együtt dolgozott Grace Kellyvel, későbbi nagy kedvencével. Az 1950-es és 1960-as évek elején készített művei a legismertebbek és a legjobb filmjei. Többek között a Hátsó ablak (1954), a Szédülés (1958), Észak-Északnyugat (1959), Psycho (1960), Madarak (1963) klasszikus filmekké váltak. A Psycho híres zuhanyjelenetét 7 napon keresztül forgatták és 70 különböző kameraállást alkalmaztak. Filmjei gyakran olyan mindennapi embereket ábrázolnak, akiket az általuk befolyásolhatatlan vagy érthetetlen körülmények ragadnak el; gyakori témája az ember, aki bűnös ugyan, de csak apró, össze nem függő tettekben. Filmjei a félelem és a fantázia keverékén nyugszanak és jellegzetes humorral fűszerezettek. Szintén jellegzetes az, hogy a rendező szinte minden filmjében egy-egy kisebb szerepben is szerepel (úgynevezett „cameo”), melyet azóta számos rendező követett. Angliában még barna színésznőket, de amerikai filmjeiben már szőke színésznőket alkalmazott filmjeiben.
1979-ben az angol királynő lovaggá ütötte, és márciusban megkapta az Amerikai Filmintézet díját is. 1980. április 18-án halt meg 81 évesen. Holttestét elhamvasztották. A rövid éjszaka című utolsó filmjét betegsége miatt már nem tudta elkészíteni.
Forrás; Sztárlexikon - Starity.hu
Hangosfilmek:
Családi összeesküvés - (1976)
Téboly - (1972)
Topáz - (1969)
Szakadt függöny - (1966)
Marnie - (1964)
Madarak - (1963)
Psycho - (1960)
Észak-Északnyugat - (1959)
Szédülés - (1958)
A tévedés áldozata - (1956)
Az ember, aki túl sokat tudott - (1956)
Bajok Harryvel - (1955)
Fogjunk tolvajt - (1955)
Hátsó ablak - (1954)
Gyilkosság telefonhívásra - (1954)
Meggyónom - (1953)
Idegenek a vonaton - (1951)
Rémület a színpadon - (1950)
A Baktérítő alatt - (1949)
A kötél - (1948)
A Paradine-ügy - (1947)
Forgószél - (1946)
Elbűvölve - (1945)
Jó utat - (1944) (rövid dokumentumfilm)
Madagaszkári kaland - (1944) (rövid dokumentumfilm)
Mentőcsónak - (1944)
A gyanú árnyékában - (1943)
Szabotőr - (1942)
Gyanakvó szerelem - (1941)
Végre egy jó házasság - (1941)
Boszorkánykonyha - (1940)
A Manderley-ház asszonya - (1940)
Jamaica fogadó - (1939)
Londoni randevú - (1938)
Fiatal és ártatlan - (1937)
Szabotázs - (1936)
Titkos ügynök - (1936)
39 lépcsőfok - (1935)
Az ember, aki túl sokat tudott - (1934)
Bécsi keringők - (1933)
Gazdag és különös - (1932)
A tizenhetes számú ház - (1932)
A csalás - (1931)
Elstree hív - (1930)
Gyilkosság - (1930)
Juno és a páva - (1930)
Zsarolás - (1929)
Némafilmek:
A Man-szigeti ember - (1929)
Pezsgő - (1928)
A farmer felesége - (1928)
Könnyed erkölcsök - (1928)
A szorító - (1927)
Lefelé a lejtőn - (1927)
A titokzatos lakó - (1927)
A hegyi sas - (1926)
A gyönyörök kertje - (1925)
Mindig mondd meg a feleségednek - (1923)
A tizenhármas szám - (1922) (befejezetlen)
Díjak, elismerések:
2 Golden Globe
8 Lawel Awards
5 Életműdíj (az első; BAFTA Akadémiai tagság)
5 Oscar jelölés (soha nem nyert)
1 Oscar (rendezői)
1 Lovagi cím (1980)
1 Emléktábla (English Heritage blue)
A rendező „legendáról”, nagyon sok információt és képet lehet találni a világhálón!
Írd le a véleményed erről a sztárról: