"Ki tudhatja, mi a Bűn? Csak kisbetűs bűn van. Minden gyilkosság testreszabott, és a gyilkos az egyetlen igaz krónikása.
De a gyilkos mindig hallgat. Azt hiszi, tagad. Pedig nem találja a szavakat. A bűne meghaladja. És minket - ártatlanokat - méginkább. A gyilkosság misztérium. Kifordított, kibelezett csoda. Az Igazság-ügynek az a dolga, hogy ezt a szörnyű titkot eltussolja. Justitia márványcsarnoka halpiacnál is jobban bűzlik a félelemtől. Jobb nem firtatni, kik vagyunk. Essék szó inkább a ,,tényálladékról", cseréljen gazdát bűntett és büntetés. Szemet szemért. Életet életért. Gyártódik a halálosan pontos könyvelés. A többi csak irodalom. De hát épp a ,,többi" az igazán fontos. Így aztán minden valamirevaló író vagy filmes, ha csak mulatságos vétkeink el nem csábítják, bűneink körül forgolódik. Az író persze csak találgat, fantáziál, akár a női öl titkairól a szerelemtudatian kamasz. ,,Aki nem ölt, az szűz" - véli Az ember sorsa (Malraux) egyik terrorista hőse. A gyilkosság beavatás, átlépés a ,,felnőtt" világba. Ilyenformán gyerekkorú gyilkosok vannak ugyan, de ,,gyerekgyilkosságok" nincsenek. Minden gyilkosság ,,felnőtt" gyilkosság. Minden bűnbeesés kiűzetés a gyermeki ártatlanságból. Ha a gyerek öl, ha gyermeket ölnek, nem a tettes iszonyúbb, nem is a tett - felnőttet ölni nem kisebb bűn -, hanem a gondviselés. Gyerekgyilkosságokról filmezni és a Botrányról szólni ugyanannak a rémdrámának színe és fonákja. Az elmúlt pár év maradandó filmjei közül a teremtés botrányát több is (a Szürkület, a Fénylő bőr, a Vasárnapi játékok és az Ájulás) éppen gyerekgyilkosságokban próbálta, tudta elbeszélni. A Szürkület az isteni tekintet filmje volt, azé a fagyos pillanaté, mikor a teremtő közönyös pillantása végigsúrol az emberrágta táj fölött. A Fénylő bőr (Philip Ridley filmjéről a Filmvilág 90/12-es számában írtunk. - A szerk.) ugyanez a rémdráma szemből, alulról: egy kisfiú figyeli az eget, az aranyló arkansasi búzamezők fölé kifeszített mennyboltozatot, amely alatt sorra tűnnek el játszópajtásai. Hogy mi történhet aztán a kis szemtanúval, aki vesztére megpillantotta a kékszakállú gondviselést, a Gyerekgyilkosságokban látható. Nem áldozat lesz, rosszabb esik meg vele, ő is öl..."
Díjak és jelölések:
Cannes (1993) - FIPRESCI-díj: Szabó Ildikó
Magyar Filmszemle (1993) - Fődíj: Szabó Ildikó